Author Topic: Activiteit forum  (Read 316 times)

reeekse

• Hero Member
  • Reekse_Verkuhss - 1a
    • View Profile
Activiteit forum
« on: June 08, 2018, 03:38:19 pm »
We hadden het in de appgroep over dat de activiteit op het forum niet zo is als vroeger. Opzicht geen ramp, maar het zou jammer zijn als het langzaam dood bloedt. Voordat een aantal kartrekkers de boel proberen op te zwepen is het denk ik beter als we juist als collectief hier samen iets van vinden. Wellicht is er een grote groep die de huidige activiteit prima vind, dan is het weinig zinvol als een klein groepje vergeefse pogingen doet om het actiever te maken. Misschien zijn er mensen die al een tijd hetzelfde denken en graag iets willen betekenen om het actiever te maken, maar niet weten hoe. Daarom is het denk ik goed om eerst te peilen of iedereen überhaupt wel behoefte heeft aan een actiever forum. Daarom wil ik ieder verzoeken om hieronder enkele vragen te beantwoorden:
1. Wat vind je van de huidige activiteit, zo houden of mag het wel wat actiever?
2. Degene die op 1 hebben geantwoord dat ze meer activiteit willen: 'Heb je zin en tijd om hier energie in te steken'?
3. Heb je ideeën of suggesties?

combuijs

• Hero Member
  • Combuijs 1a
    • View Profile
Re: Activiteit forum
« Reply #1 on: June 08, 2018, 03:49:31 pm »
1. Wat vind je van de huidige activiteit, zo houden of mag het wel wat actiever?

Mag gerust wat actiever, vind ik altijd wel leuk. Anderzijds, als je geen behoefte hebt om in het forum te schrijven, nou ja, dan doe je het niet, hè?

2. Degene die op 1 hebben geantwoord dat ze meer activiteit willen: 'Heb je zin en tijd om hier energie in te steken'?

Als ik zin en tijd heb, dan doe ik altijd wel iets, als ik geen zin of tijd heb of op vakantie ben, dan doe ik niks... Moeilijker moet dat niet zijn...

3. Heb je ideeën of suggesties?

Vos uit zijn zomerslaap halen, WinterIsComing een fatsoenlijk team geven (dan schrijf-t-ie weer wat), wat is Foeke eigenlijk aan het doen enz.... Dus nee, eigenlijk niet zo dus...

WVAchteruit

• Hero Member
  • Divisie 1a
    • View Profile
« Reply #2 on: June 09, 2018, 12:49:03 pm »
@1 Iets meer activiteit zou fijn zijn en misschien ook net iets meer interactie, nu is het soms iedereen schrijft over zijn eigen team.
@2 Een beetje tijd is leuk, maar hangt af van andere factoren
@3 De basis zijn denk ik toch de wedstrijden. Misschien is het leuk om wat formats te hebben voor verslaggeving. Bij rondes is het leuk om selecties en prioriteiten te zien, daar is wel een soort format voor. Maar voor terugblikken ed is het nu soms dat mensen (mijzelf incl) gewoon zeggen ben x geworden, dat roept weinig interactie op, terwijl misschien korte verslagen (niet te lang) dat wel doen. De Vos overzichten waren helemaal fijn, want dan zie je waar iedereen staat.
Andere suggesties:
  • Renner van de week: elke week deelt een verhaaltje over 1 van zijn eigen renners, mag helemaal gebaseerd zijn op de resultaten, maar ook voor deel op fantasie als back ground stories
  • Teampresentaties: In het begin van het seizoen presenteren managers hun team, wat zijn de verwachtigen, wie zijn de kopmannen
  • Elke 2 weken oid een lijst zoals Vos die maakt van rondes, maar dan voor het seizoensklassement, iedereen die actief is in het koersentopic wordt vermeld

@ geen van de punten: Ik denk dat het leven van het forum ook deels samenhangt met hoe het spel leeft. Als er minder mensen, minder actief met het spel bezig zijn dan post je vanzelf minder. Het kan zomaar zijn dat ik er toch over 1 of 2 seizoenen mee stop, omdat ik toch nooit het geduld ga hebben om echt een volledige nieuwe generatie te starten (duurt gewoon te lang in dit spel) en waarschijnlijk met de huidige manier van spelen nooit de top zal bereiken, maar we zullen zien (als het forum leuker wordt, wordt het spel ook weer leuker).

daantje

• Hero Member
  • plopsala 2b
    • View Profile
« Reply #3 on: June 09, 2018, 01:15:20 pm »
Ik wil best wel wat actiever zijn, maar heb momenteel niet veel te vertellen. Onderneem een poging om een generatie te starten, maar die zijn nog maar 20 jaar. Veel prestaties zijn er nog niet te verwachten. Volgend seizoen misschien, als we in divisie 3 zitten.

Sjiz

• Hero Member
  • TeamRolf - 3H
    • View Profile
« Reply #4 on: June 09, 2018, 02:51:30 pm »
Zal een duit in het zakje gooien:

1. Huidige activiteit is erg laag. Dit is zeker niet deel van de gouden eeuw op het forum. Activiteit mag omhoog.

2. Ik doe mijn best. Veel hangt samen met hoe actief ik het spel zelf speelt. De afgelopen seizoen was er gewoon geen donder te melden bij mijn team. Dat was vorig seizoen anders toen ik weer eens serieus ging rijden en ook leuk met kleintje in gevecht was. Dat leverde ook leuke gesprekken en interactie op. Als kleintje niet ook op het forum was was het een grote kijk-hoe-tof-ik-ben show geworden. Nu was het kijk-hoe-tof-ik-ben-en-hoe-ik-je-ga-inmaken.

3. Ideeën zat. De belangrijkste voor mij gaat over de gebruikersdichtheid. Ik zou er dan ook voor pleiten om alle landen fora dicht te gooien. De Nederlandse, Deense, Portugese etc. Ook de Spaanse. Iedereen op een plek te dwingen. Dan kom je veel sneller anderen tegen die in jouw divisie rijden en krijg je veel natuurlijkere interactie. Dat is het belangrijkste (zie mijn punt 2). Over je eigen divisie posten is leuk maar niet per se boeiend. Het wordt interessant als je met je directe concurrenten kan praten (ongeacht waar ze vandaan komen). Nu is het wat mij betreft te verspreid. Ik snap dat het lekkerder is om in je eigen taal te babbelen maar dan heb je niet zo veel anderen om dat mee te doen. Als zelf het Nederlandse forum op sterven na dood is zegt dat weinig goeds over de rest. Want ook de Spanjaarden hebben minder actieve gebruikers.

Ricoo

• Hero Member
  • CaptainOrange (1a)
    • View Profile
« Reply #5 on: June 09, 2018, 03:40:27 pm »
Ik ben het helemaal met Sjiz eens. Ik denk dat de CFF community te klein is om die onder te verdelen in verschillende taalgroepjes. Ik zou het toejuichen als de meeste discussies in het Engels gevoerd worden, al moet dit natuurlijk niet leiden tot het verliezen van actieve forum gebruikers die de Engelse taal niet voldoende machtig zijn (of denken dat ze alleen maar mogen posten als het in foutloos Engels is). Het hebben van interactie tussen een zo groot mogelijk gedeelte van de spelers is volgens mij het belangrijkste van dit forum.

Verder vind ik discussies over tactieken, transfers en trainingsschema's interessant en heb ik iets minder met wedstrijdverslagen die geschreven zijn alsof het om echte wielerkoersen gaat. Maar dat is natuurlijk iets persoonlijks.

Vos

• Hero Member
  • SP0RTLIFE (1A) - - - Australia u23
    • View Profile
« Reply #6 on: June 10, 2018, 11:18:18 am »
Goed initiatief !

Ik zal ook mijn mening geven ondanks dat ik dit seizoen niet zo actief ben als voorheen, wat met de (drukke) zomerperiode te maken heeft. Ook ga ik nog een paar weken op vakantie, en dan ook nauwelijks of zelfs geen activiteit. 
Maar ik neem aan dat ik in andere seizoenen weer gewoon actief ben, en volgens mij is de zomerperiode altijd een periode op het NL talige forum waarin de activiteit wat minder is dan in andere maanden.
Maar dit terzijde, want qua forum activiteit leek het wel de hele tijd zomer de afgelopen maanden.

Het meeste is al vermeldt, zo te lezen. Bijna overal ben ik het wel mee eens.
De oplossing voor een actiever forum is vooral meer forum gebruikers.
Als ik steeds maar weer merk dat nieuwkomers moeite hebben om op het forum te komen omdat hun aanvraag niet behandelt wordt, tja, toch wel heel erg zonde, nieuwkomers geven altijd een goede boost op het forum, ook zijn er sommigen ervaren forumgebruikers die daardoor weer wat actiever worden, is mij vaak opgevallen.
Dus ; (eindelijk) een oplossing voor het "toelaten tot het forum probleem", lijkt mij al een goede ontwikkeling.
( en die whats app groepjes lijken mij een slechte ontwikkeling voor de forum activiteit )

Vos

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #7 on: June 10, 2018, 11:49:47 am »
In een ver verleden wel eens vaker discussie over forum activiteit gehad, en ook toen werd onderstaande quote geopperd.
Toch goed om op te merken dat ik het daar weer het meeste mee eens ben :
( en eigenlijk noodzakelijk voor een heel actief forum in een spel met relatief zo weinig gebruikers, lijkt mij )

3. Ideeën zat. De belangrijkste voor mij gaat over de gebruikersdichtheid. Ik zou er dan ook voor pleiten om alle landen fora dicht te gooien. De Nederlandse, Deense, Portugese etc. Ook de Spaanse. Iedereen op een plek te dwingen. Dan kom je veel sneller anderen tegen die in jouw divisie rijden en krijg je veel natuurlijkere interactie.

reeekse

• Hero Member
  • Reekse_Verkuhss - 1a
    • View Profile
« Reply #8 on: June 10, 2018, 12:11:27 pm »
Kleine aanvulling waarom het hierboven aangehaalde idee goed is. Daarmee heb je meer spelers uit een zelfde competitie, die weten wat er speelt en oprecht betrokken zijn. Dit zag je heel duidelijk bij kleintje en sjiz die elkaar gevonden hebben. Ik heb dat nu met reality, anderen hangen dan al snel aan het derde wiel. Wat ook leuk is op een internationaal forum dat je je landgenoten daar tegen komt in een battle met bijv een spanjaard, dan ben ik vaak geneigd om voor de nederlander te zijn. Nu is het lastig partij kiezen.
« Last Edit: June 10, 2018, 12:13:14 pm by reeekse »

Ricoo

• Hero Member
  • CaptainOrange (1a)
    • View Profile
« Reply #9 on: June 12, 2018, 08:23:25 am »
Ook al zijn we het binnen dit spel over veel dingen oneens, we lijken het redelijk eens te zijn over dat het opknippen van het forum in verschillende taalgebiedjes niet heel erg productief is.

Ik verplaats iig het NT topic naar het Engelstalige gedeelte en zal verder proberen zo weinig mogelijk in het Nederlandse forum en meer in het Engelse forum te gaan posten. Sjiz heeft daar ook al een Races topic geopend met een foto van een hele blije panda. Als dat geen verhoogde forum-activiteit tot gevolg heeft, dan weet ik het ook niet meer... :D

B.E-L

• Hero Member
  • kamikazepiloten
    • View Profile
« Reply #10 on: June 12, 2018, 09:14:28 am »
Persoonlijk ben ik er niet voor om delen van het forum te verplaatsen naar het Engelse gedeelte. Ik bericht sowieso niet heel veel op het forum, maar als ik dat ook nog eens in het Engels moet gaan doen zal dit bij mij alleen maar nog minder worden.

WinterIsComing

• Hero Member
  • WiC - 2C | Sons of Anarchy - Class of XXXV
    • View Profile
« Reply #11 on: June 13, 2018, 09:15:57 am »
1. Activiteit mag wat mij betreft zeker omhoog. Het forum is voor mij een goed instrument dat het gevoel van gemeenschapszin kan verhogen. En het gevoel van gemeenschapszin is één van de belangrijkste pluspunten voor mij persoonlijk om dit spel te spelen. Het is gewoon leuk om zaken met betrekking tot het spel met elkaar te delen. Successen, blunders, tactieken, transfers, planningen etc. Het geeft het spel voor mij de extra dimensie om het voor mij aantrekkelijk te houden.

2. Ja, ik wil absoluut mijn steentje bijdragen. Zo lang ik het spel speel zal ik me altijd op een zo constructief mogelijke wijze proberen in te zetten voor een levendig en gezellig forum. Aangezien ik met mijn team in opbouwmodus ben en ik privé en op het werk ook druk ben, merk ik wel dat ik momenteel niet de aanjager of kartrekker kan zijn. Wat dat betreft blij met het initiatief van dit topic!  :)

3. Wat ik erg goed vond werken in de eerste seizoenen dat ik speelde, waren de 'vragen- en discussie' topics, waarbij we elkaar met van alles en nog wat met raad en daad bij stonden. Tegenwoordig is dat minder het geval, wellicht omdat veel spelers inmiddels goed bekend zijn met de technische en tactische aspecten van het spel. Toch kan ik me voorstellen dat het spel voor nieuwere managers nog veel vragen oproept. Of het nu over de samenstelling van je staf gaat, over tactieken in races of trainingsschema's.
Ik denk dat het forum aan activiteit kan winnen als we weer meer vragen gaan stellen aan elkaar. Vragen zijn de brandstof voor goede discussies, en een forum leeft bij de gratie van discussies.

Verder hink ik op 2 gedachten als het gaat om het Engelstalig forum. Ik denk dat het verplaatsen naar het Engelstalig forum weer een nieuwe drempel opwerpt voor Nederlandse managers, die nu eenmaal in moerstaal willen schrijven. Daarnaast verwacht ik (maar dat is een aanname) dat de Spanjaarden niet te bewegen zijn naar een andertalig forum, simpelweg omdat ze bijna allemaal vinden dat ze niet goed Engels kunnen.

reeekse

• Hero Member
  • Reekse_Verkuhss - 1a
    • View Profile
« Reply #12 on: June 13, 2018, 09:43:13 am »
Misschien zijn er weinig vragen vanwege de FAQ, vroeger had je werkelijk geen idee en tegenwoordig kan iedereen alles precies zien.

B.E-L

• Hero Member
  • kamikazepiloten
    • View Profile
« Reply #13 on: June 13, 2018, 09:56:32 am »
Kan de FAQ wel verwijderen  ;D

Vos

• Hero Member
    • View Profile
« Reply #14 on: June 13, 2018, 12:07:12 pm »
Verder hink ik op 2 gedachten als het gaat om het Engelstalig forum. Ik denk dat het verplaatsen naar het Engelstalig forum weer een nieuwe drempel opwerpt voor Nederlandse managers, die nu eenmaal in moerstaal willen schrijven. Daarnaast verwacht ik (maar dat is een aanname) dat de Spanjaarden niet te bewegen zijn naar een andertalig forum, simpelweg omdat ze bijna allemaal vinden dat ze niet goed Engels kunnen.

Ik denk dat het helaas alleen werkt zoals Sjiz het beschreef ;

3. Ideeën zat. De belangrijkste voor mij gaat over de gebruikersdichtheid. Ik zou er dan ook voor pleiten om alle landen fora dicht te gooien. De Nederlandse, Deense, Portugese etc. Ook de Spaanse. Iedereen op een plek te dwingen. Dan kom je veel sneller anderen tegen die in jouw divisie rijden en krijg je veel natuurlijkere interactie.

Dus met dwang, en als dit ooit zou gebeuren ; dan zou ik dat toejuichen maar ik denk dat het bij heel veel (voornamelijk buitenlandse) personen weerstand zou oproepen en er zelfs veel personen zullen zijn die hierdoor gaan stoppen.
En eigenlijk denk ik dat dit m.i. goede idee nooit zal gebeuren, daarvoor is de Spaanse invloed te groot in dit spel.
Misschien is er één algemeen forum mogelijk die een taal software ingebouwd heeft zodat als je iets in het Engels schrijft, het ook in het Spaans te lezen is, en andersom. Alleen met zoiets zie ik één algemeen forum gebeuren in dit spel. Het zou wel heel tof zijn als dat er ooit van komt, veel meer interactie dan.